Вопрос 39

Царский манифест 17 октября 1905 года, разрешивший создавать общественные организации и издавать газеты на национальных окраинах, позволил воплотить в реальность мечту белорусской интеллигенции - создать легальную газету на белорусском языке. Идея о создании газеты вынашивалась давно, однако не было материальных средств на издание. В 1906 году удалось сагитировать Яна Тукеркиса, который незадолго до этого получил небольшое наследство после смерти отца, на открытие газеты.

Первый номер «Нашей Доли» вышел 1(14) сентября 1906 года в Вильне. Первым редактором (и издателем) был Я.Тукеркес, которого в ноябре 1906 (№5) года сменил Гедвило. Среди основателей (и фактических редакторов) газеты можно назвать Тетку (А.Пашкевич), Умястовского и братьев Луцкевичей (Особенно Антона, па словам якога газета стала генштабам беларускага адраджэння).

Издание, по сути являвшееся неофициальным органом (Издавалась группой мелко­буржуазной и левонародницкой национальной партией) Белорусской социалистической Громады (ранее, до 1903 БРГ), стала первой на территории Беларуси газетой социал-демократического направления и ориентировалась прежде всего на сельское население Беларуси («для вясковага i местачковага рабочага люду»). Некоторым материалам свойственны склонности в сторону либерализма и просвещения. Газета вучыла ceaix чытачоу салщарнасщ незалежна «ад веры i народнасщ», бо «усё гэта браты па бядзе i нядолЬ.

Газета вышла на 8 станицах небольшого формата и имела тираж до 10 тыс. экземпляров (5 тыс. - латиницей и 5 тыс. кириллицей). Па-сапрауднаму разгарнуць сваю дзейнасць газета так i не здолела. Издание выходило лишь на протяжении 3 месяцев, за это время было выпущено 6 номеров (№3, 4 были конфискованы, изъят и №2, однако впоследствии суд отменил конфискацию). Кроме того, был подготовлен к печати №7, однако он так и не попал к читателю -Вшенская судовая палата неаднаразова разглядала справы пра арышт газеты, all января 1907 года за "заюпк да узброенага паустання для перамены дзяржаунага ладу" выданне газеты "Наша доля" было забаранена назаусёды, а Я.Тукеркес получил год тюрьмы и после отбывания срока покинул Вильню.

В первом номере был помещена программная статья «Да чытача», в которой говорилось о том, что целями газеты является просвещение, социальное и культурное возрождение края, отстаивание народной воли, газета выступала за участие в революционном движении, социальную и экономическую свободу, развитие самосознание рабочих и крестьянства. У артыкуле «Да чытачоу» газета сфармулявала сваю праграму так: «Пюаць мы будзем для вёсю i будзем баранщь справы вясковых людзей. 1Пчачы найбольшым ворагам цямноту i бяспраунае палажэнне мужыка, мы аб'яуляем вайну yciM цёмным сшам, каторым дзеля карысщ сваей вялжая выгада была трымаць васьм1мшьённы народ беларусю у нявол1 i паняверцы, баламуцщь i дурыць яго. У дзюейшы вялш момант, каш усе народы гасударства расшскага, аб'яв1ушы вайну старым парадкам, напрагаюць усе свае сшы, каб дабщца свабоды i лепшае дол1, мы будзем разам з iivii... Мы верым, што шчырыя прыяцел1 вялжае народнае справы памогуць нам у гэтай працы. Мы маем надзею, што пры ix помачы «Наша Доля» разыдзецца далека па усёй нашай мащ зямлщы Беларускай...»

У ceaix успамшах Умястоусю nicay: "Мы верьии, што цемру нашай весю можа асвяцщь тольм слова на роднай мове беларуса, што пам1ма гэтага шляху беларусу няма шшае дароп да свету i дол1". Таму у газеце друкавалгся творы беларусюх аутарау. В газете звучали революционно-политические идеи, как, например, в произведении Тетки, опубликованном в газете под псевдонимом «Мацей Крапиука», «Прысяга над крывавыми разорами», "разумныя, ды не на дурня Hanani". В газете также были помещены стихотворение Тетки «Наш палетак», дебютное стихотворение Я.Коласа «Наш родны край» (№1), "Беларусам", "AceHHi вечар", его же рассказ «Слабада» (под псевдонимом «дзядзька Карусь»), публицистическую статью «Авечы агитатар», Антон Луцкевич, Ядвигин Ш. «Суд» (№3), Я.Тукеркес (Будзщель) верша "пан i мужык", "Гоп! Гоп" Заспяваць бы", Умястоусю (Дзядзька Пранук) верш "Вецер".

Аднак щэйны юрунак «Нашай ДолЬ> вызначал1 найперш не л1таратурныя творы, а публщыстычныя i аптацыйныя матэрыялы. Газета паведамляла пра рэвалюцыйныя падзе! у iMnepbii, забастоую ("Як вшенсюя рабочыя ваявал1 з аб'яднаушым1ся кап1тал1стам1"), выкрывал1 антынародную пал1тыку царызму i «истиннорусских людей» у Беларус1 («Даход расшскага цара», «Пагром»), nicana про репрессии, арышты, пагромы царского правительства («Што будзе?» -можна з Pacii зрабщь маг1лу, але не упрауляць), пра голад ("Голад", "Куды 1дуць мужыцк1я грошы i як дастауляюць галодным мужыкам хлеб" - на выдатк1 на стражн1кау i пал1цыю), уделяла

внимание темам выбарау i работы Государственной Думы ("Якая будзе Дума"), процессы национального возрождения, шсала пра культурнае вядзенне гаспадарю ("Гутарю аб гаспадарцы"), прпагандавала навуку ("Старое лякарства") i лггаратуру. Таксама на старонках газуеты з'явшся артыкулы i каротюя заметка пад назвамк «Аб народных дэмакратах», «Колью стояць руск1я генералы», «Як мужыку палепшыць свае жыццё» (щэя стварэння сялянсюх суполак, злучыцца з рабочым1 саюзам1 i партыям! у гарадах), "Аб дэпутатах ад Вшьш" ды шшыя.

У рэдакцыйным артыкуле «Аб выбарах у Гасударственную Думу» можна пачуць водгулле публщыстьш «Мужыцкай прауды» Кастуся Калшоускага: «Дык вот жэ i трымайцеся разам, не завадзще адзш з друпм сварак, выкшьце са свайго сэрца тую нянавюць адзш да другога, каторую вашы Bopari у вас засяваюць, каб вы у гэтай братаубшсцвеннай вайне патрацЫ свае сшы i не мaглi ваяваць з праудз1вым1 вашым1 ворагам1 i гныбщелям1. Ведайце добра, жэ пакуль вы усе разам - вы сша, а як разлучыцеся ды пойдзеце кожны па сабе, дык тады вас перадушаць, як мух. Вазьмще куль саломы i паспрабуйце яго зламаць. Ят бы чалавек Hi быу, а цэлага куля не зломщь, а як развязаць куль ды па горстачцы - дык i малы дзяцюк не толью куль, але i цэлы воз саломы пераламае. Таксама гэта i з вамЬ>.

Кроме того, в издании также появлялись и знаковые официальные документы, комментарии к публикациям в официальных газетах. 3 нумара у нумар «Наша Доля» друкавала падборм карэспандэнцый «3 Беларуа i Лггвы», «Па Pacei», «Усяго па троху». Наогул, у газеце была заяулена 21 рубрыка, але не усе яны пабачьип свет, бо газета хутка спынша свае юнаванне. Найбольш частыми акрамя названых вышэй, бьип рубрыю: "3 ycix бакоу", "Ад рэдакцьп", "Жыцце веск1", "Дзеянш урада", "Жыцце гарадоу", "Новыя творы беларускай л1таратуры", "3 м1нулага Беларуси'.

Газета, якую чыноунш называл! "вострай на язык", адразу прыцягнула шльную увагу уладау. Ужо назаутра пасля выхаду першы нумар быу канфюкаваны, а у рэдакцьп палщыя учышла ператрус. «Наша Доля» спынша свае 1снаванне, але на змену ей ужо прыйшла новая беларуская газета.

У прамежку пам1ж чацвертым i пятым нумарам1 «Нашай ДолЬ> беларусю чытач атрымау першы нумар «Нашай №вы», якой быу наканаваны даужэйшы лес. С 10 ноября 1906 года в Вильне стала выходить еженедельная общественно-политическая и литературная-художественная (научно-популярная) газета «Наша нива».

Гэтай газеце належыць вел1зарная роля у згуртаванш ycix нацыянальных сшау, як1я змагалюя за адраджэнне Беларус1. Заснавальн1кам1 новага выдання был1 браты 1ван i Антон Луцкев1чы ды ixHi паплечшк па Беларускай Сацыял1стычнай Грамадзе Аляксандар Уласау. «Наша Hiea» выдавалася у В1льн1 на беларускай мове дажшуня 1915 года (спачатку к1рыл1цай i лацшкаю, а з кастрычн1ка 1912 года - тольк1 Kipbminafi).

БСГ знаходзшася на нелегальным станов1шчы, i таму выдауцам1 газеты л1чыл1ся прыватныя асобы. Першыя чатыры нумары падшсаны С. Вольсюм, але за гэты час i пазней iM не падтсана н1воднага артыкула. Гэта дае падставу меркаваць, што Вольск1 быу чалавекам выпадковым у рэдакцьп i беларуск1м руху увогуле. 8 снежня 1906 г. пяты нумар "Нашай швы" падшсау ужо Аляксандр Уласау (бесклассовое общество)- актыуны член БСГ. С марта 1914 года редактором стал Янка Купала.

У ricTopbii газеты вылучаюць тры перыяды: 1. 1906-1910 (на Беларус! актыв1завал1ся рэпрэсп, але адбывауся рост нацыянальнай самасвядомасщ, галоуныя мэты газеты - культуры i беларуская дзяржаунасць); 2. 1910-1914 (пазщыя газеты грунтуецца на нар-дэм. Гдэалогн i агульначалавечых прынцыпах; выданне выказвае свае погляды на дзяржаунае юраун!цтва, маемасныя пытанн1 i раформа): 3. 1914-1915, "купалаускГ' перыяд (роля у стварэнш агульнанацыянальнай мовы, беларуская культура).

Вацлау Ластоуск1 nicay: "Склад рэдакцьп "Нашай швы" у 1909 годзе быу тэтю: А.Уласау, браты 1ван i Антон Луцкев1чы, Ядв1пн Ш. Ляв1цк1), Янка Купала, В.Ластоусю i, дарыукам1 - Язэп Манькоусю (Янка Окл1ч) ды Чыж (Альгерд Бульба), а на пачатку лета прыбыу яшчэ С. Палуян. Гэты склад рэдакцьп у 1909 i 1910 гг. рэзка распадауся на дзве групы, каторыя был! дамэтна ахарактарызаваны свежа прыехаушым з Kieea С.Палуянам "верхняй" i "шжняй" палатами Да верхняй палаты належал!: А.Уласау, браты Луцкев1чы i, Kani бывали Чыж i Манькоуск1. "Н1жняя палата складалася з Ядв1г1на Ш., Яню Купалы, Ластоускага i Палуяна, а у канцы 1909 г. да яе далучыуся мастак-маляр Я. Драздов1ч. Рэдакцыя у цэлым н1кол1 не сыходзшася... За зачыненым1 i завешаным! цяжкай драперыяй дзвярымя у гасподзе "верхняй" палаты вяршылюя "высоюя" пал1тычныя матэрьп. Адгалоск1 шырок1х планау "верхняй" палаты даходзип у "н1жнюю" з трэщх i

пятых рук, часта у хаатычнай форме. Адно толыа было пэуным, што там шла буйная irpa ca значным1 стаукам1 з боку ушяцкай iepapxii i некаторых друпх, сшьных у тыя часы палпычных краевых чыннжау. Ад вулщы ж у "шжнюю" палату inuia публжа "чорная" i "шэрая". Ясна, што пры так1м падзеле, "верхняя" i "шжняя" палаты думал1 па-рознаму, жьип розным1 щэалами, насш у сабе зародю розных юрункау нацыянальнай мыслГ'Усе гэтыя KipyHKi "нацыянальнай мысл1" i траплял1 на старонк1 "Нашай швы", што давала магчымасць вучоным потым выносщь самыя розныя, супрацьлеглыя ацэню. Так, напрыклад, адно з самых важных пытанняу - сялянскае - на старонках газеты вырашалася непаслядоуна, выказвалюя самыя супярэчл1выя думк1.

По сравнению со своей предшественницей издание казалось более лояльным и сдержанным, больше внимания уделялось литературе. 1здаше ориентировалось на сельское население и особенно на сельскую интеллигенцию. У першым нумары рэдакцыя давала абяцанне служыць «усяму беларускаму скрыуджанаму народу». А праз два тыдш рэдакцыя заяуляла, што арыентуецца не на памешчыкау i фабрыкантау, а на працуючы народ. Палпычная пазщыя газеты у залежнасщ ад абставш мянялася i поглядау аутара, спалучаючы у сабе рэвалюцыйна-дэмакратычныя i л!беральна-асветнщюя погляды, але «Наша Шва» нязменна выступала супроць царскага вялжадзяржаунщтва i польскага шавЫзму, супроць рэакцьп i чарнасоценнага тэрору, шсла пра освободительное движение, выступала за дэмакратычныя правы i свабоды, развитие национальной культуры всех народов. Она поддерживала все формы народного творчества. В некоторых случаях пропогандировала националистические идеи обособленной жизни белорусов.

У снежш 1906 газета змяшчае праграму паляпшэння станов1шча малазямельных i беззямельных сялян, у якой перад Думай ставшюя патрабаванш скасаваць усе законы, як1я не дазваляюць свабодна купляць i прадаваць зямлю, лжвщаваць церазпалосщу шляхам стварэння хутароу i шш. Рэдакцыя спадзяецца, што Дума дапаможа вырашыць праблемы. Аднак праз колью часу у газеце з'яуляюцца артыкулы, яш адназначна не падтрымл1ваюць Думу. У артыкуле "Дума i народ" (№8, 1907) сцвярджаецца, што марна чакаць ад Думы свабод ды зямл1, "бо яна, небарака, адна гэта не зробщь". Сапраудных свабод i зямл1 народ можа дачакацца толью пасля абрання народнай рады, падтрыманай народным! масамь Цжава ставшася газета да забастоую як вщу пратэсту: "забастовка - гэта сама па сабе з'ява ненармальная, як вайна, i тым больш унутраная, адной частк1 насельнщтва супраць другой (вядзе да упадку культуры, 1913 год).

На яе старонках змяшчалюя матэрыялы аб рэвалюцыйных падзеях, жыцц1 и быце беларусюх вёсак i гарадоу, аб становшчы эм1грантау. Газета отстаивала выдвигаемые белорусской общественностью требования - признание равноправия белорусов с другими народами, свободу использования белорусского языка, использование его в церкви, развитие на нем просвещения и образования. Основные ее цели - всестороннее развитие духовной культуры белорусского народа, создание оригинального национального стиля в белорусской поэзии, прозе, театральном, музыкальном и изобразительном искусстве. Газета также пропагандировала достижения белорусской культуры за рубежом. Газета мела падшсчыкау не толью у розных кутках Беларуси але i па усёй iMnepbii. Яна шла у Прагу, Брно, Львоу, Парыж, Льеж, у Злучаныя Штаты Амерыкк

Рубрики «3 нашага жыцця», «3 .. губерни» и др.

Одна из основных идей: белорусы плохо живут потому, что безграмотные и темные. Например, цикл по авторством «(Верны сын Беларуси) стары дзед Михась» или Здзитовец (Здзитович) (настауник Раманович Михаил??). Писал про жизнь местечка Здзитово Слонимского поветы Гродненской губерни. «Пара нашаму народу прабудзщца, пара пусьцщь розум па галаве. У друпх старонках народ змагаецца с прыродай i з усяго умее карыставаць, а у нас адно стогне, скрабе патылщу i зал1вае горэ манаполькай. Гэтак жыць ня можна, не на тое галава на вязох, каб на ей шапку насщь, а каб думаць» (про то, что на месте бывшего леса образовалась пустыня, песок с которой засыпает сеножати. Но крестьяне не хотят садить деревья, поскольку боятся, что местные чиновники национализируют будущий лес, "Наша Hiea" №21/4, 1912 год). Или: «Нам шма што нарэкащ на Бога а трэба пашукащ прычыну нашай нядол! у чом другом. Перш наперш нашэ нешчасце крыецца у нашай цемнаце i нашай бяспечнасьщ: усе жджом ад Бога паправунку нашаго жыцьця» (нет культуры, уважения в семьях - пьянство, преступность среди молодежи и др. "Наша шва" №6/2, 1914 год). Или: «Зямл1 мала, гэта прауда. Але беднащ сваей то вшаваты caMi селяне, бо бл1зка палавша вёсю займаецца прадажай гарэлк1, працуючы так1м спосабам на сваю згубу» ("Наша шва" №26/398-399, 1910 год).

Нет политкультуры - отсюда и поражение Думы: «- А што-ж трэба для тых людзей, што далека жывуць ад лесу, не зьб1раюць грыбоу Hi ягад i не пасуць у лясох скацшы? - спытауся я у ix.

- Таго ня ведаемо.- Атказагй яны мне. Мне паказалося, што са мной гавораць ня узрослые лкадм, а малые дзещ. Зашчымело мае сэрцо цяжкаю больлю. Ня дз1ва, што нашы беларусы i друпе думсюе дэпутаты грошы брал1 i шчога не зрабип» ("Наша шва" №39/4, 1912 год).

Защита белорусского языка: «письмо да беларусау-перакинчыкоу» ("Наша шва" №22/4, 1912 год): стандартное сравнение мать-сын, «У адным № "Крестьянина" за гэты год я прачытау заметку аднаго беларуса з Моплёускай губ. i дз1ву дауся. У гэтай заметцы беларус, Tpoxi навучыушыся чытаць па расейску i гаварыць папалам з грэхам, сьмяецца над сваей роднай мовай, каторай навучыла яго матка, значыць, сьмяецца i над сваей маткай. Пюулька яго была нашсана нелапчна, вщаць, што яму цяжка выкладаць свае думк1 i вучыцца па ветру нос держаць. Хто чуу, каб анппчанш, паляк, жыд, расеец, немец, француз, турак сьмеяуся над сваей мовай; кожны з ix умее гаварыць сваей роднай мовай; яна напамшае яму яго родны кут, ён гардзщца сваей бацькаушчынаю. Мова людзей збл1жае, зрадняе, дае яму самапазнаньне. Наша беларуская мова дауная; на ей пюалгся каралеусюе граматы, царсме указы, у судох рэшэньня. ... Стыдна тым людзям i таму моплеускаму беларусу, каторы адрэкаецца ад сваей мовы. Яны здрайцы сваей бацькоушчыны, а здрайца ведама яю чэлавек, яму цэна зломаны грош. Не чурайцеся, беларусы, сваей роднай мовы, не рабщеся здрайцам1 сваей бацькоушчыны, а заставайцеся яе верным! сынам1, тады i чужынцы будуць нас шанаваць».

Про Америку: наши едут работать, не всегда везет с работой, пока там - семья надрывается, если возвращается - пропивает деньги, или прогуливает, молодые часто назад возвращаются, т.к. в Беларуси плохо. «Бо, прауду кажучы; хаця у Амэрыцы страшэнная даражыня i дужа цяжкая праца, але жывецца вольна, кожын сабе пан i роуны друпм». Капиталисты тамошние работать разучились, наши только вкалывают. «Запрауды, у нас так цяжка жывецца, што страх падумаць, што будзе далей. А усё гэта ад таго, што у нас шма навукц ведама, навука -вялжая С1ла, i яна дабывае спосаб да жыцьця, памагае зрабщь добры парадак м1ж людзыш, прыдумывае добрые законы i т. д. А дзе навую шма, або мала яе, там бедната, сумнае жыцьцё i людз1 жывуць, як зьверы» ("Наша шва" №42/2, 1912 год). Интересно про «забабоны»: баба с больным ребенком и шаман, пытающиеся обмануть смерть.

Нет на селе соцстандартов: доктора далеко живут, люди мрут, антисанитария. Сообщения об аресте отца и сына - грабителей, о песнях белорусских и солдатцких (1911), банк взял землю в качестве залога по 50 р за десятину, когда не вернули продаст за 90-100 (1910), град и гибель урожая (1911), выход новой газеты «Белорусская жизнь», которя не поддерживала белорусскую национальность, ее никто не покупал и она стала «Северо-Западной жизнью» (1911), положения Думы о школе и действительнсоть - крестьяне все вынуждены делать сами, условий никаких, поэтому трудно их подбить на такое дело.

«Наша Шва» здолела зрабщца сапрауды народнай, агульнабеларускай газетай. Дастаткова сказаць, што за першыя тры гады тут было надрукавана болей за дзевяцьсот дошсау з 490 мястэчкау i вёсак. По данным М.Богдановича («Агляд литаратуры за 1910 год») в газете было размещено 69 рассказов 32 авторов, 112 стихотворений 24 поэтов, поместили свои статьи 32 публициста. Только в первые три года в «Н.н.» напеччатано 246 стихотворений 61 поэта, 36 прозаиков, 91 повесть, 906 корреспонденции. Средний возраст сотрудников - 25 лет, практически все стали позже жертвами репрессии 30-ых годов.

С появлением газеты многие белорусские писатели получили возможность публиковать свои произведения на белорусском языке, а читатели, в свою очередь, узнавать о белорусских авторах и знакомится с произведениями зарубежных писателей в переводах на родной язык. «Наша Шва» невымерна шмат зрабша для развщця беларускай лггаратуры. Менавгга тут дэбютавау апавяданнем «Музыка» Макс1м Багданов1ч. 3 публжацый у беларусюм тыднёвжу пачал1 свой творчы шлях МакЫм Гарэцю, Алесь Гарун, Канстанцыя Буйла, Змпрок Бядуля, Щшка Гартны, Янка Журба, Уладз1слау Галубок... На старонках «Нашае Швы» упершыню пабачыл1 свет Купалавы паэмы «Курган» i «Бандароуна», урыую з «Новай зямлЬ> Якуба Коласа, шэраг л1таратуразнаучых артыкулау Багданов1ча i Гарэцкага, Сяргея Палуяна i Уладз!м1ра Самойлы.

Газета знаёмша з найлепшым1 творам1 шшых лггаратур - найперш расейскай, польскай i украшскай. Падшсчыю атрымал1 магчымасць на сваей роднай мове прачытаць апавяданш i вершы Антона Чэхава, Льва Талстога, Адама Мщкев!ча, Валерыя Брусава, Тараса Шаучэнк1, Эл1зы Ажэшю, Марьи Канапнщкай, Стэфана Жаромскага ды шшых. Бьип адзначаныя K>6mei Гогаля, Талстога, Шаучэню, Шапэна, Дарвша... Рэдакцыя займалася i кн1гавыданнем. Дзякуючы ей выходз1л1 беларуск1я календары, альманах!, перакладныя творы, пабачыл1 свет кн1жк1 Якуба Коласа, Ядв1г1на Ш., Гальяша Леучыка.

Большую роль сыграла газета в развитии белорусского литературного языка, издании и пропаганде белорусских книг. На старонках «Нашай Швы» ды у шшых яе выданнях адбывалася выпрацоука нормау беларускай л^аратурнай мовы i правашсу. Ее работники проводили организационно-художественную, научную работу в главной белорусской книжной типографии, создали теартрально-музыкальные кружки и профессиональные коллективы, способствовали становлению театра Буйницкого, создали белорусский музей в Вильне. Вялж1 даробак належыць газеце у развщщ i папулярызацьн беларускага тэатра, музыку фальклору i усёй нацыянальнай культуры.

Выдауцы i супрацоунш тыднёвжа ninbmi ceaiM абавязкам будзщь пстарычную памяць народа. На пачатку 1908 года «Наша Шва» паведамша пра удзел беларускай дэлегацьп ва усеславянсмм з'ездзе студэнтау у Празе, дзе адзш з дэлегатау гаварыу: «Беларусы у Празе быт яшчэ 500 гадоу таму. Тады у ix была багатая л1таратура. Яны надрукаваш па-беларуску Б1бл1ю. Па-беларуску надрукаваны быу i Статут JliToycKi. Цяпер... пра беларусау hjxto Hi4ora не знае».

У 1910 годзе штотыднёвж з нумара у нумар друкавау «Кароткую гюторыю БеларусЬ) Вацлава Ластоускага. Ластоусю шша у прадмове да яе: «Псторыя - гэта фундамэнт, на каторым будуецца жыцьцё народу. I нам, каб адбудаваць свае жыцьцё, трэба пачаць з фундамэнту, каб будынак быу моцны. А фундамэнт у нас важны, псторыя наша багата: «жатва многа, а делатель мало», як кажа Сьвятое Шсаньне. Поле пустое, бо сыны Бацькаушчыны нашай к чужым у наймпы пайиип, чужыя гумны i 3aceKi багацяць!.. Працу гэтую ахвярую сыном маладой Беларуси каб хаця з гэтай кароткай i няпоунай працы мапи пазнаваць псторыю Бацькаушчыны у сваей роднай мове».

Заслугам! «Нашай Швы» бьип i яе клопаты аб развщщ краязнауства, зб1ранне беларускай даун ты. Пры газеце захоувалася ушкальная калекцыя 1вана Луцкев1ча.

В 1913 году в газете развернулась дискуссия о роли культуры (литературы) в воспитании граждан, формировании национальной и гражданской позиции. Дискуссию начал В.Ластовский, опубликовав на страницах газеты под псевдонимом «Юрыя Верашчаки» статью «Сплачвайце доуг». На данную статью откликнулись Я.Купала («1 з Верашчакау»), Бобрович, Горецкий.

Газета стала трибуной национально-освободительного движения в Беларуси. У сваей шматстайнай дзейнасщ «Наша Шва», вядома, няраз сутыкалася з цэнзурным1 перашкодамь На запыт мясцовага ахраннага аддзялення палщьн Вшенск1 кам1тэт па справах друку у 1907 годзе дау газеце такую характарыстыку: «Спярша крыху памяркоунейшая, чым «Наша Доля», пачала пасля змяшчаць артыкулы бунтоунага характару, за што некалью разоу канфюкоувалася». У першай палове 1907 на старонках "Нашай швы" з'явЫся матэрыялы "Дума i народ", "Зямельная справа у Новай Зеландьп" ды шшыя, на яюя адразу звярнула увагу цэнзура i пал1чыла ix небяспечным1 для !снуючага дзяржаунага ладу. 14 сакавжа 1907 г. в1ленск1 шспектар па справах друку паведамляу пракурору Вшенскай судовай палаты: "В №№ 8 и 9 выходящей в гор. Вильне на белорусском языке еженедельной газеты "Наша нива" мною усматриваются нарушения законов о печати. ... напоминают подпольные прокламации, и в состоянии сильно сзволновать простого малоинтеллигентного читателя белорусской газеты и внушить ему неуважение к суду, полиции, земскому начальнику, помещику, к войску, к законам государства... был наложен арест на №№ 8 i 9 газеты, издающейся в гор. Вильне на белорусском языке "Наша нива". У 1908 г. "Наша шва" заслужыла больш памяркоуную характарыстыку: "Адстойвае штарэсы беларускага народа, прагрэс1унага юрунку". У 1913 г.: "Юрунак - умерана-апазщыйны з 1мкненнем да аддзялення беларускай нацьп." Актыуную варожую кампашю супраць беларусскага руху i газеты вял1 афщыйныя выданн1 "Виленский вестник", "Минскае слово", "Северо-Западная жизнь", "Крестьянин" i 1нш; стал1чныя выданн1 "Окраины России", "Россия" i "Новое время". Беларускую газету абвшавачвал1 у тым, што яна прапагандуе сепаратызм i апалячванне Беларус1. На яе забаранялася падшсвацца настаун1кам i вучням Вшенскай навучальнай aKpyri, паштовым, вайсковым i !ншым чынам. Убытки и Матэрыяльныя цяжкасц1. Шмат беларусау было мабшзавана у арм1ю, сярод ix i супрацоун1к1 "Нашай HiBbi". А. Уласава 3a6pani у войска. Тады ён , спярша рэдактарства, а потым i правы выдауца перадау Янку Купалу (16 мая 1914). Шмат падшсчыкау было адрэзана фронтам. А фронт тым часам набл1жауся да Вшьш. С приближением фронта 1 мировой войны к Вильне в редакции газеты остались только Я.Купала и З.Бядуля. «Наша нива» перестала выходить в августе 1915 года, у верасш германсюя войсю акупавал! Вшьню. В то же время исследователи утверждают, что решение о закрытии газеты назревало в официальных структурах.

Доуп час у пстарычнай навуцы трымалася адмоуная ацэнка "Нашай швы". Толью у апошшя гады склалюя спрыяльныя умовы для аб'ектыунай ацэнк1 месца i рол! гэтай газеты у

 

Внимание!

Внимание! Все материалы, размещенные на сайте, выпущены в печатной форме и защищены законодательством об авторском праве Республики Беларусь. Полнотекстовое использование (перепечатка) материалов сайта допускается только с согласия издателя (ЧУП "Паркус плюс"), цитирование в научных целях допускается без согласия, но при обязательном указании автора статьи и источника цитирования.


Проверить аттестат

На правах рекламы